torsdag 22 oktober 2009

Studentutbyte då?



Den femtonde oktober var ett läskigt datum i år. Det var nämligen det datum då jag svarade ja på frågan ”vill du läsa kursen Examensarbete – lärarprogrammet, 15hp?”. Det verkar väl inte så farligt, tänker du kanske, men då har du fel. Efter den kursen kommer nämligen den feta damen in på scenen och börjar vråla. That´s all folks! Dags att bryta upp! Nu ska det vara färdigt med studierna, serru! In i vuxenlivet, grabben!

Jag är inte så ledsen över att jag måste börja jobba, har trots allt valt världens bästa yrke. Däremot är det lite trist att lämna studentlivet. Det är nämligen fantastiskt många bra människor som försvinner åt höger och vänster i och med varje examensceremoni. Med detta sagt, om jag nu ändå befinner mig vid vägs ände, borde man väl kanske göra det mesta av det? Ta chansen att göra något som man kommer att komma ihåg på ålderns höst.

Vad kan man skriva om? Låt oss vidga sökbilden från det klassiska; ”hur barn i en liten skola i Västerbotten reagerar på temaundervisning om ost” och hitta på något lite intressantare. Varför inte undersöka exempelvis de pedagogiska modeller som tillämpas av surfinstruktörer på Maui? Varför inte undersöka om det finns ett samband mellan en riklig förekomst av pudersnö och utbredningen av ADHD i vissa delar av British Columbia? Eller om vi skall vara lite allvarliga; varför inte undersöka hur demokratifostran går till i klassrummen på t.ex. Cuba? Hur undervisningen i naturvetenskap i USA påverkas av den religiösa lobbyn och om det finns något vi bör ta till oss av detta i den svenska skolan? Hur ser historieundervisningen ut i Serbien? Hur hanterar man skuggan från apartheid i den Sydafrikanska skolan? Hur behandlar man hållbar utveckling i den ryska skolan? Vad har britterna för modeller för att hantera konflikter i klassrummet? Det finns extremt många intressanta ämnen att undersöka bara man orkar tänka lite utanför boxen.

Med sådana funderingar i bakhuvudet gick jag idag och pratade med en trevlig kvinna som jobbar med internationella utbyten för lärarstudenter på Umeå universitet.

Min fråga: Kan jag göra mitt exjobb utomlands?
Svaret: Givetvis! Vart vill du åka?

Är det så enkelt? Vart jag vill åka? Jag hade väntat mig att det skulle vara betydligt krångligare än så. Det visade sig att lärarutbildningen mer än gärna skickar iväg studenter på utbyte, de rentav sponsrar oss för att vi ska få lättare att åka.

Vart jag vill åka? Det finns nästan för många möjligheter.

Ole, dole, doff…

3 kommentarer:

Anna sa...

ÄNTLIGEN!!!!!!

Anonym sa...

Precis! Bara fantasin sätter gränser! Tack för marknadsföringen. :)

Hälsar Carina och Sofie från ett höstkallt men vackert Lublin.

Mos sa...

...och varma hälsningar tillbaka från ett grådaskigt och slasksnöande Umeå.

Skicka en kommentar