fredag 18 september 2009

Unnegränsen



Regeringen har i veckan meddelat att de ämnar höja studiebidraget med 350 kronor i månaden. En sanning med viss modifikation kanske med tanke på att det höjda bidraget egentligen uppgår till 40 kronor medan resten består av ett höjt lån - men ändå, det är ett välkommet extra tillskott i kassan. 350 kronor i månaden motsvarar trots allt, utslaget på ett helt år, ungefär en månadshyra för de flesta studenter. Alla har vi väl någon gång (i trakterna av den 30e) ställt oss själva frågan; skulle man inte kunna göra något roligare för hyrespengarna? Om förslaget går igenom får vi enligt mina beräkningar äntligen möjlighet att undersöka svaret på den frågan. Eller förresten, varför vänta?

Under veckan har jag bedrivit ovetenskapliga fältstudier på olika fik runt om på campus och ställt mina medstudenter frågan.
–Vad kommer du att unna dig nu när du blir en månadshyra rikare?
Och efter att ha övervägt de inkomna svarens karaktär också ställt följdfrågan;
–Vad borde du egentligen lägga pengarna på?

Svaren presenteras nedan i en snygg tabell.

Kommer att unna mig
Nya jeans
Fler cafébesök och lagade luncher
En DVD-box i månaden
En ny skateboard
Fler krogbesök
En fjällresa

Borde unna mig
Nya linser (lyssnar på TV snarare än tittar)
Fler tandläkarbesök (var fem år sedan det senaste)
Kurslitteratur (ska tydligen underlätta studier)
Sparpengar till en framtida gipsvagga
En årsförbrukning antabus
Astmamedicin (så att det räcker hela året)

Med handen på hjärtat har jag kanske tweakat svaren något för att förstärka tendensen, men den finns där likafullt. Så gott som samtliga av de studenter jag frågat svarar att de skulle unna sig något kul som de inte behöver samtidigt som de är medvetna om att de i dagsläget försummar något som de borde göra. Att investera i nya prylar eller en kul kväll på byn ligger nära till hands men att gå till tandläkaren och få reda på hur många hål man har i tänderna ligger på andra sidan unnegränsen. Själv är jag den student som vägde fjällresan mot astmamedicinen, de övriga får förbli anonyma. Sanningen är väl att jag förmodligen inte kommer att lyckas unna mig något särskilt, pengarna lär väl i vanlig ordning läcka ut genom det där hålet i bakfickan. 3500 kr i en klumpsumma hade kunnat bli en bra grundplåt till något maffigt men 350 kr extra i månaden lär förmodligen sluta som en godispåse framför TV:n, en skraplott och en omgång biljard nere på byn eller motsvarande (men det är väl å andra sidan också en sorts ”unning”).

Öppen fråga till alla studenter som läser detta; vad tänker du unna dig?

Nu tar jag en bloggpaus och är tillbaks om några veckor. Lisa kommer att ta över stafettpinnen och skriva om sitt liv som plasttossetassande hemnetjunkie..! Vi ses!

7 kommentarer:

Anonym sa...

ok, du skriver väldigt bra! Så hoppas du kommer tillbaka senare!

Mos sa...

Det är då tanken i varje fall =)

Anonym sa...

Jag har inte bytt linser på två år...:) och det med heltidsjobb. Det finns ju så mycket annat man vill ha...

Anonym sa...

jag vill unna mig en massage så att pluggmusklerna i nacken får sig en ordentlig omgång

Mos sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Angående tandläkarbesök... from förra sommaren får alla under 30 300kr per år i tandvårdscheckar av försäkringskassan. Dvs, är du under 30 har du vid det här laget 600kr att lägga på tandläkarbesök. Det täcker en rutinkoll och om du har tur (som jag) får du med dig en tandborste och sensodyn-tandkräm hem. Försäkringskassan införde detta bidrag för att inte unga ska låta bli att gå till tandläkaren eftersom de inte har råd. Men de glömde liksom bort att informera oss unga om detta bidrag, alltså är det fortfarande ingen som går till tandläkaren. Men jag läste i tidningen i veckan att de har kommit på att de måste gå ut med det här nu... men en vettig grej att tipsa fattiga studenter om!

Ps. Även tanter och farbröder över 30 får bidrag, men bara 150kr per år...

Mos sa...

Tack ska du ha Johanna! Jag skall sprida det vidare.

Skicka en kommentar