måndag 14 september 2009

En lägenhet full av leksaker




Jag har en lägenhet full med leksaker. Och inte nog med det, det är ganska dyra leksaker dessutom. Det rör sig om skidutrustningar, golfklubbor, radiostyrda helikoptrar, TV-spel, skateboards, longboards, snowboards, klättergrejjer, fiskegrejjer, målargrejjer, musikgrejjer, dongrejjer, grejjdon och en pryl eller två. Hur barnsligt är inte det?

Jag har tidigare skrivit mycket om hur fattigt livet som student kan vara och du undrar kanske hur studentens påstådda fattigdom passar ihop med alla dessa leksaker?
– Svaret är en kombination av extraknäck, en nedprioriterad matbudget. Och snälla föräldrar.

Klart man kan spela golf! (Om mamma och pappa betalar medlemsavgiften.)
Klart man kan åka till fjällen!(Om mamma och pappa köper liftkortet.)
Klart man kan införskaffa den där underliga prylen som såg så kul ut att prova på!
(Inga problem eftersom jag vet att jag kan få hjälp om det krisar.)

Jag tycker att det är fantastiskt snällt av dem att sponsra sin son då och då, men det är väl knappast särskilt vuxet att gå plus på en fjällresa? (Förutsatt att man inte åker dit i landslagsfärgerna förstås.) Jag har vant mig vid att man kan göra en massa roliga saker om man vill och det tänker jag inte ändra på men förr eller senare är det väl dags att börja klara av det på egen hand?

Att ha en lägenhet full av leksaker är inget tecken på att man är ett barn.
Att börja betala för sina egna lekar, är det ett tecken på att man är vuxen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

För mycket sponsring från hemmaplan leder männsikor på villovägar. När "leksaker" kan förvärrvas genom egen kraft och ansträngning blir de mycket roliga att leka med. Learning by doing! Spara sen slösa känns så mycket bättre :-)

The manmaker sa...

Killar är barnsliga!

Mos sa...

Beredd att hålla med både anonym och fröken manmaker. Men tjejer är också barnsliga!

Frk Manmaker sa...

Ja absolut. Tjejer är ganska barnsliga med, skillnaden är att de är omedvetna om det.

Skicka en kommentar