onsdag 9 september 2009

Miljökämpar!



Jag känner att jag måste dela med mig av en fantastiskt ansvarsfull lösning som mitt bostadsbolag kommit på.När de designade köket i min nya lägenhet tog de fasta på vikten av att agera föregångsmän i kampen mot den globala uppvärmningen. Efter intensiva målgruppsstudier kom Bostadens forskare fram till att studenter inte lagar mat med tre varma ingredienser. För att spara energi (och rädda miljön) har de därför ordnat så att min spis är begränsad till två varma områden i taget. Om jag väljer att använda båda spisplattorna fungerar inte ugnen och om jag slår på ugnen fungerar inte en av spisplattorna. Genialt! Ett av de viktigaste stegen mot ett hållbart resursanvändande är att vi eliminerar det slöseri som uppstår när man vill ha en varm sås till sin helgstek med klyftpotatis.Jag inser nu att finessen med självmordsbenägna glödlampor bara är ännu ett steg på den vägen. Om det är mörkt ska man gå och lägga sig, inte sitta och förbruka en massa energi...Bravo!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det sägs ju att vi måste börja dra ned på vår bekvämlighet om vi ska rädda jorden. Ditt bostadsbolag verkar ju tagit fasta på det. De är föregångare för oss alla andra.

Anonym sa...

anar man ett drag av ironi?

Johanna sa...

Haha! Jag hade ett liknande problem när jag bodde i studentrum i Stockholm. När jag drog i gång micron slockande tv.n...

Mos sa...

Kanske borde nämna värmeskåpet som vi hade när jag bodde i kollektiv också. Vi drog bara igång det en gång, men den gången blev det kolsvart i hela lägenheten.

Skicka en kommentar